Η είσοδος του Κυρίου στα Ιεροσόλυμα είναι η αρχή της Βασιλείας του Θεού στη γη.

Related image

Το Σάββατο της ανάστασης του Λαζάρου και την Κυριακή που εορτάζεται η θριαμβευτική είσοδος του Κυρίου μας στα Ιεροσόλυμα,  ενώ εγκαινιάζουν την έναρξη του πάθους Του, ταυτόχρονα μας εισάγουν στην Βασιλεία Του που εγκαθιδρύεται επί της γης. Η Κυριακή των Βαίων ανακοινώνει την Βασιλεία του Θεού μέσα από την υποδοχή του Χριστού από τον λαό του ως βασιλέα.  Ένα λαό που δεν θα διστάσει να Τον οδηγήσει τον Σταυρό σε λίγες ημέρες.

Μέχρι την συγκεκριμένη Κυριακή ο Κύριος μας αρνείται και αποφεύγει πεισματικά οποιαδήποτε εκδήλωση δόξας ή τιμής προς το πρόσωπο Του. Αυτή είναι η μοναδική στιγμή μέσα στη πορεία της ζωής Του στη γη, όπου έξι ημέρες προ του Πάσχα, όχι μόνο δέχεται να δοξαστεί, αλλά ο ίδιος προκαλεί και διοργανώνει αυτή την εκδήλωση τιμής. Η ιστορία του Ισραήλ προσεγγίζει πλέον το τέλος της. Ο παλαιός Ισραήλ αντικαθίσταται με το καινούργιο, το ανακαινισμένο. Δεν υπάρχει πλέον ο περιούσιος λαός γιατί αυτός αντικαθίσταται με τον νέο άνθρωπο που πρόκειται να αναγεννηθεί μέσα από την σταύρωση και την ανάσταση του Θεανθρώπου. Αυτό ακριβώς αποτελεί και το νόημα του γεγονότος που εορτάζουμε σήμερα, η πολιτογράφηση μας στη νέα Ιερουσαλήμ.

Πολύ συχνά ξεχνάμε ότι ο Χριστός είναι ο Βασιλιάς και Κύριος μας. Ξεχνάμε ότι η Βασιλεία του Θεού ήδη υπάρχει και είμαστε μέτοχοι της. Γινόμαστε πολίτες της με την βάπτιση μας, την ευλογημένη εκείνη στιγμή που υποσχεθήκαμε ότι η πίστη μας προς τον Θεό θα είναι η μεγαλύτερη και πολυτιμότερη από ότι άλλο πιστεύουμε. Ο Κύριος μας για λίγες ώρες ήταν και επίγειος Βασιλιάς. Η Ιερουσαλήμ, με την είσοδο Του σταματάει να είναι μία απλή πόλη αλλά γίνεται το αντίτυπο της κτίσης ολόκληρης, το σημεία που εστιάζεται η ολοκλήρωση του μυστηρίου της Θείας Οικονομίας. Η Βασιλεία του Θεού εγκαθιδρύεται σήμερα με την είσοδο Του στα Ιεροσόλυμα. Και εμείς, κρατώντας το σύμβολο της Βασιλείας, τα βάγια, ανανενεώνουμε τον όρκο στον Βασιλιά και ομολογούμε την πίστη μας και την Βασιλεία του ως τον στόχο και τον απόλυτο προορισμό της ζωής μας.

Γνωρίζουμε όμως ταυτόχρονα ότι αυτός ο σύντομος θρίαμβος του Χριστού περνάει μέσα από τον Γολγοθά και την πορεία προς τον Σταυρό. Είναι ο πρόλογος του πάθους Του. Γι’ αυτό και τα βάγια που σήμερα κρατάμε στα χέρια μας αποτυπώνουν την ετοιμότητα μας και την απόφαση μας να Τον ακολουθήσουμε σε αυτήν την πορεία, πεπεισμένοι όμως για την τελική νίκη και την ανάσταση μας μαζί Του.

Όλες οι ακολουθίες μας αποτελούν αναμνήσεις γεγονότων του παρελθόντος. Αλλά όλη η δύναμη και η έννοια της κάθε ακολουθίας είναι η μεταμορφωτική της ικανότητα στην πραγματικότητα του σήμερα και του τώρα. Η Κυριακή των Βαιών είναι η πραγματικότητα της δικής μας υπευθυνότητας έναντι της ιδιότητας μας ως πολιτών της Βασιλείας του Θεού.

Καλή Μεγάλη Εβδομάδα

π. Ιωάννης Ψωμάς